Co to jest kontener?

Każdy z nas choć raz w życiu widział na swoje oczy… kontener. Ale czy zastanawialiśmy się kiedyś do czego one tak naprawdę służą? Kontenery przeznaczone są zarówno do przesyłania towarów, przechowywania ich, ale także niekiedy na odpady, gruz czy śmieci. Kontenery posiadają numery, dlatego ich lokalizacja jest łatwa i co ważne – identyfikacja przeznaczenia. Sprawdź, jakie są rodzaje kontenerów.

Spis treści

Rodzaje kontenerów

Gdzie wyrzucać gruz?

Co można wrzucać do kontenera na gruz?

Gdzie wywieźć gruz?

Podsumowanie

Rodzaje kontenerów

Choć najczęściej kontenery wykorzystywane są do przewozu ładunków, warto zdać sobie sprawę, że ich rodzajów jest wiele więcej. Nie jest tajemnicą, że ich największe wykorzystywanie odnotować można w spedycji, a zwłaszcza w transporcie morskim. Jednak mimo to warto poznać istniejące rodzaje kontenerów.

Zmiany konstrukcyjne, technologiczne i związane z wykorzystywanym materiałem do budowy kontenerów sprawiły, że kontenery różnią się między sobą. Najogólniejszy podział kontenerów wyróżnia:

  • kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia,
  • kontener chłodniczy (refrigerated container),
  • kontener izotermiczny (insulated container),
  • kontener ogrzewany (heated container),
  • kontener termiczny,
  • kontener cysterna,
  • kontener do przewozu gazów (gas bottle),
  • kontener agregat,
  • kontener platforma.

Definicja kontenera mówi nam o tym, czym kontener tak naprawdę jest. Mianowice jest to zazwyczaj duża skrzynia metalowa, którą wykorzystuje się do przewozu ładunków. Zazwyczaj w jego wnętrzu można znaleźć paczki, kartony, worki z ubraniami. Kontener może służyć także do przewozu ładunków płynnych oraz przewozu ładunków organicznych. Dużą popularnością cieszy się samochodowy transport. Kontenerów obecność w tych działaniach jest nieopisana. Przewożenie samochodów za pomocą kontenerów jest wygodne i umożliwia większy załadunek. Czasami zdarza się jednak, że to samochody przewożą kontenery. Wtedy bardzo ważne jest, żeby zwrócić uwagę na maksymalną ładowność pojazdów drogowych. Wszystko po to, aby nie stworzyć zagrożenia na drodze, a ładunek dotarł bezpiecznie do celu.

Historia transportu kontenerowego sięga początków XX wieku. Kontenery służyły do przewozu ładunków różnego rodzaju, między innymi bagażów podróżujących. Przemieszczanie się ładunków z czasem stało się mało opłacalne, dlatego rozpoczęto poszukiwania innych możliwości. Transport morski i transport kontenerowy, które stawiały wtedy pierwsze kroki bardzo się rozwinął. Modernizacja metody transportu ładunków i nałożenie dodatkowych opłat za małe i średnie ładunki i do drobnych partii ładunkowych, sprawiły, że konstrukcję kontenerów zaczęto częściej wykorzystywać w transporcie towarów.

Początkowo do przewozu kontenerów wykorzystywano statki częściowo przystosowane. Kilka lat później pojawił się kontenerowiec, który był zaadaptowany do przewozu jedynie kontenerów. Specjalne mocowania, które uniemożliwiały przemieszczenia ładunków, przestrzeń dopasowana do specjalnych wymiarów (tj. konstrukcja kontenera). Dzięki takim rozwiązaniom przewóz ładunków ciężkich był łatwiejszy i bezpieczniejszy. Jednak wykorzystywanie jednego środka transportu było trudne i z czasem stało się zbyt długie. Szukano innych rozwiązań na przewóz kontenerów.

Lata rozwoju przewozu kontenerów sprawiły, że mając na uwadze stopień łatwości przeładunku, dziś przewożony ładunek może podróżować nie tylko kontenerowcem, ale także specjalnymi samochodami czy koleją. Od około lat sześćdziesiątych XX wieku do przewozu wykorzystuje się co najmniej te trzy wspomniane środki transportu. Specjalistyczne środki transportowe służą nie tylko do transportu artykułów spożywczych, ale także przewozu ponadnormatywnych ładunków czy paczek. Obecnie szacuje się, że za pomocą kontenerów przesyła się około 90% drobnicy.

Oprócz kontenerów klimatyzowanych w transporcie używa się także innych rodzajów skrzyni, jak np. kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia. Oprócz standardowego kontenera, który przekazywany jest wieloma środkami transportu, na wagony umożliwiające przewóz kontenerów, ładowany jest niekiedy także kontener z otwartym dachem. Choć nie posiada on dachu, to jego zamknięcie stanowi wodoszczelna plandeka. Kontener z otwartym dachem wykorzystuje się do przewozu, które z uwagi na swoje wymiary nie nadają się do przewozu w kontenerach tradycyjnych.

Warto zdać sobie sprawę, że nie każdy kontener nadaje się do transportu. Muszą one spełniać określone wymogi, które są ustalane przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną. Dotyczą one przede wszystkim mocowania kontenerów. W wymogach pojawia się także maksymalna ładowność kontenera, zasady przewozu ładunków ciężkich oraz przewozu ładunków masowych. Ustalenia ogólnoświatowego standardu określającego wymiary, oznakowanie czy wytrzymałość sprawiły, że kontenery są bezpieczne, tak samo jak ich wykorzystywanie.

Obecnie w transporcie morskim do przewozów kontenerów wykorzystuje się trzy typy statków. Z uwagi na fakt że większość część ładunków stanowią kontenery, dotychczasowe metody transportu morskiego musiały zostać zmodyfikowane i ulepszone. Wszystko po to, by w tym rodzaju transportu wykorzystywane były jedynie statki przeznaczone do tego. Maksymalna ładowność kontenera zazwyczaj nie jest większa niż 28 ton. Warto zdać sobie sprawę, że na statku najczęściej znajduje się kilka lub kilkanaście kontenerów. Dlatego muszą one być odpowiednio do tego przygotowane. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wagonów kolejowych. Niezależnie od tego, czy statki, pociągi czy samochody cechują się poziomym systemem przeładunkowym czy pionowym – ich konstrukcja i odpowiednie zabezpieczenia muszą być jak najwyższej jakości.

Choć początkowo transport kontenerowy odbywał jedynie drogą morską, dziś można spotkać kontenery zarówno na pociągach, czy specjalnych samochodach towarowych. Właściwości konstrukcyjne powodują, że kontenery są nie tylko łatwe w przewożeniu, ale i gromadzeniu. Jeśli mówimy o typowym szkielecie kontenera, sam rozładunek towarów jest niesamowicie prosty. W miejscach, w których są one składowane nie zajmują one dużo miejsca. Dlaczego? Ponieważ stalowe konstrukcje ramowe oparte na specjalnych materiałach umożliwiają składowanie ich jeden na drugim. Dzięki specjalnej konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie, kontener może służyć przez wiele lat i wiele tysięcy kilometrów.

Gdzie wyrzucać gruz?

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku jasno precyzuje definicję odpadów. Zgodnie z nią odpadami nazwiemy przedmioty lub substancje, których właściciel pozbywa się. Warto zdać sobie sprawę, że rodzajów odpadów jest kilka i co za tym idzie miejsc ich składowania i wyrzucania również.

Wymieniona wyżej ustawa podaje także miejsca, w których powinny być składowane odpady (czyli tradycyjne składowisko odpadów, składowisko odpadów podziemne i obiekt przeznaczony do unieszkodliwiania odpadów wydobywczych). Oprócz tego w ustawie podane są także typy wspomnianych składowisk, tj. przeznaczone na odpady niebezpieczne, obojętne oraz inne niż obojętne i niebezpieczne.

Jeśli przeprowadzasz remont w domu lub mieszkaniu z pewnością pojawią się prędzej czy później odpady budowlane. Czy wiesz, gdzie powinieneś je wyrzucić? Zgodnie ze wspomnianą ustawą miejscem składowania odpadów budowlanych powinno być składowisko na odpady inne niż obojętne i niebezpieczne. Najczęściej takie składowisko będzie przeznaczone także na odpady komunalne. Co zalicza się do odpadów budowlanych? Przede wszystkim:

  • śmieci, które powstały przy remoncie,
  • odpady po montażu lub demontażu instalacji,
  • pozostałości po rozbiórce budynku,
  • odpady po ocieplaniu domu czy mieszkania.

Gruz, bo to on jest przeważnie największym problemem przy remoncie dzieli się na trzy rodzaje – czysty, zmieszany, zanieczyszczony. Do gruzu czystego zaliczamy przede wszystkim odpady z betonu ale także gruz betonowy z rozbiórek i remontów i gruz ceglany. Gruz zmieszany z kolei to wymieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, materiałów ceramicznych i innych elementów, jak np. płytki ceramiczne czy płyty gipsowo – kartonowe. Ostatnia z kategorii – gruz zanieczyszczony, to wszystkie wymieszane odpady z budowy. Czyli folia malarska, kartony, panele podłogowe, części instalacji, złom.

Bardzo często wśród odpadów po remoncie pojawiają się produkty, które mogą zostać wykorzystane po raz kolejny. Warto zwrócić na to uwagę i konsekwentnie segregować te odpady. Wśród nich z pewnością można wyróżnić drewno, szkło, mieszaniny metali, aluminium. Jednak pojawia się pytanie, gdzie wyrzucić gruz po remoncie?

Co można wrzucać do kontenera na gruz?

Prowadzenie remontu niekiedy wiąże się z małą ilością czasu, a dużą ilością obowiązków. Wtedy nie ma wolnej przestrzeni na porządkowanie na bieżąco. Wtedy dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie przy budowie specjalnego kontenera, który będzie pełnił rolę większego śmietnika na gruz.

Jednak musisz zdać sobie sprawę, że wewnątrz kontenera nie mogą pojawić się niektóre elementy. Działanie zgodnie z przyjętymi normami i zasadami sprawi, że późniejsze oddanie kontenera odbędzie się bez konieczności przeładowywania zawartego w niego gruzu. Najczęściej te specjalne kontenery pozbawione są dachu, co umożliwia łatwy załadunek odpadów. Zatem, co może, a co nie może znaleźć się w kontenerze?

Obowiązujące normy jasno nazywają, co może zostać wrzucone do kontenera na odpady budowlane. Są to przede wszystkim:

  • gruz,
  • elementy betonowe,
  • pozostałości ceramiczne,
  • cegły.

Pojawić się mogą także płyty kartonowo – gipsowe, styropian, tynk, metal, drewno (w tym framugi drzwi i okienne). Do kontenerów możesz wrzucić także odpady po tynkowaniu, tapetowaniu, wymieni podłóg czy wykładziny.

Pomysł i koncepcja na wykorzystywanie takiego rozwiązania przy remontach, jakim jest właśnie kontener znalazła szybko zastosowanie. Dzięki temu przeprowadzenie remontu i składowanie odpadów (zwłaszcza w mieście) stało się o wiele łatwiejsze i wygodniejsze. W przypadku większych remontów lub prac budowlanych warto wybrać kontener o podwyższonej wysokości. Dzięki temu zmieści się do niego więcej odpadów.

Gdzie wywieźć gruz?

Z tym pytaniem zmaga się wiele osób, które prowadzą prace remontowo – budowlane. Zgodnie z przyjętymi zasadami i normami, wyrzucanie odpadów budowlanych do zwykłego śmietnika może wiązać się z nałożeniem surowej kary. Dlatego warto wcześniej zadbać o to, aby remont przebiegał w czystości, a pozostałości (w tym gruz) trafiły w odpowiednie miejsce.

Zwykły kontener lub kontener o podwyższonej wysokości, który wynajmiesz przy remoncie to świetny krok w stronę rozwiązania problemu. Bardzo często równocześnie z wynajmem takich kontenerów idzie w parze również wywóz odpadów. W związku z tym, ty jako osoba prowadząca remont nie musisz wiele się przejmować. Jednak czasami konieczne jest pozbycie się gruzu. Co wtedy zrobić? Gdzie wyrzucić pozostałości po remoncie?

Jeśli nie korzystasz z usług firmy zewnętrznej musisz samodzielnie zadbać o systematyczne wywożenie tego rodzaju śmieci. Jeśli gruzu jest stosunkowo mało możesz gromadzić go w workach. Jednak musisz wiedzieć, gdzie te worki wywieźć. Musisz wybrać odpowiednie miejsce na mapie, ponieważ odpadów budowlanych nie możesz zostawić w obojętnie którym śmietniku.

Jeśli samodzielnie chcesz zadbać o porządek i czystość po remoncie musisz udać się z odpadami do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Takie miejsca znajdują się na mapie każdej gminy czy miasta.

Historia przewozów ładunków tocznych, przesyłek, towarów płynnych czy innych dóbr jest bogata i intrygująca. Na początku tej historii sposób transportu kontenerów określony był w relacji port – port. Dziś wygląda to już inaczej, ponieważ relacja zmieniła się na dom – dom. Transport kontenerowy rozwijał się od XX wieku. Powszechność tej metody transportu ładunków sprawiła, że w typowym szkielecie kontenera transportowane są obecnie różnorodne dobra materialne. Przewożone są nie tylko ładunki jednostkowe, ale także cysterny, pojazdy, czy artykuły spożywcze. Odkąd sprecyzowano konstrukcję kontenerów i zaczęto dbać o parametry techniczne, które wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo ten rodzaj transportu zaczął prężnie się rozwijać. Każdy kontener w celu ułatwienia mocowania towarów wyposażony jest w specjalne rozwiązania. Wewnątrz kontenera zazwyczaj umocowane są solidne haki i punkty zaczepień, które dają możliwość zabezpieczenia towarów przed przemieszczaniem się i co za tym idzie przed uszkodzeniem.

Jednak kontenery mogą być wykorzystywane także do składowania odpadów. bardzo często wykorzystuje się je na placach budowy, gdzie pełnią rolę pojemnika na odpady budowlane. Takie rozwiązanie jest wygodne i praktyczne, ponieważ nie tylko umożliwia zadbanie o czystość i porządek podczas remontu, ale także gwarantuje późniejszą utylizację i recykling odpadów.

Ścianki aluminiowe do czego służa