
Pasy transportowe – rodzaje, jak używać?
Wymogi logistyczne oraz zasady bezpieczeństwa drogowego wymuszają stosowanie odpowiednich akcesoriów, które zapewniają stabilizację ładunku, a także chronią go przed ewentualnymi uszkodzeniami. Coraz wyższe standardy transportowe, zarówno w obszarze krajowym, jak i międzynarodowym, sprawiają, że wybór pasów oraz właściwa technika ich użytkowania stają się kluczowe dla profesjonalnej i terminowej realizacji usług przewozowych.
Zabezpieczenie ładunku pasami – dlaczego jest konieczne?
Odpowiednio dobrane pasy transportowe redukują ryzyko przesuwania się ładunku w trakcie nagłego hamowania lub ostrych zakrętów, zwiększając zarazem stabilność i pewność prowadzenia samochodu. W skrajnych przypadkach brak właściwego mocowania może prowadzić do prawnych konsekwencji w postaci mandatów czy kar administracyjnych. Wprowadzone na poziomie unijnym regulacje, takie jak norma PN-EN 12195-2, precyzują wymagania dotyczące pasów i metod ich wykorzystywania. Sposób montażu oraz liczba mocowań, oprócz stosowania specjalnych mat antypoślizgowych lub narożników ochronnych, decydują o efektywności mocowania. Przemieszczanie się ładunku może też prowadzić do znacznych strat finansowych związanych z uszkodzeniem towaru i koniecznością pokrycia roszczeń ubezpieczeniowych.
Pasy transportowe – rodzaje
Pasy transportowe zalicza się do podstawowego wyposażenia magazynu. Bogactwo dostępnych na rynku rozwiązań wynika z różnorodnych potrzeb poszczególnych branż oraz specyfiki różnego typu ładunków. Istnieją pasy jednoczęściowe, stosowane, kiedy pojazd nie ma żadnych punktów mocujących na podłodze ładowni. Częściej jednak spotyka się pasy dwuczęściowe, w których krótka część zawiera napinacz, a dłuższa zakończona jest hakami lub innymi uchwytami. Tego typu rozwiązania sprawdzają się w większości przypadków, umożliwiając pewne i szczelne opasanie ładunku. Inny podział pasów wynika z ich wytrzymałości oraz materiału, z jakiego zostały wykonane. Bardzo istotny jest tu parametr LC, wskazujący na maksymalne dopuszczalne obciążenie, przy którym pas zachowuje integralność. Znaczenie mają też szerokość i grubość taśmy oraz wielkość zastosowanego napinacza. Popularnością cieszą się pasy w różnych rozmiarach – od wąskich i krótkich, dedykowanych niewielkim przesyłkom, po szerokie i długie mocowania umożliwiające bezpieczny przewóz dużych elementów.
Pasy do zabezpieczenia ładunku i ich oznaczenia
Właściwe oznakowanie pasów stanowi kwestię szczególnie ważną z perspektywy kontroli drogowych, których wynik może zależeć od stanu etykiet. Istotne są informacje dotyczące parametrów, czyli LC, SHF i STF. LC odnosi się do maksymalnego obciążenia pasa (wyrażonego w daN), SHF określa dopuszczalną siłę napinania, a STF wskazuje na zdolność docisku ładunku do podłoża. Kolor etykiety (np. niebieski dla poliestru czy brązowy dla polipropylenu) pozwala zorientować się, w jakim zakresie temperatur dany pas może być użytkowany i na jakie substancje chemiczne jest odporny.
Pas transportowy – jak zapinać?
Zapinanie pasa transportowego wymaga przestrzegania kilku ważnych reguł. Pas nigdy nie powinien być skręcony, jako że utrudnia to równomierny rozkład sił i zwiększa ryzyko uszkodzenia. Napinacz nie może być ustawiony na ostrych krawędziach ładunku, chyba że zostaną zastosowane narożniki ochronne. Należy też uwzględnić specyfikę ładunku, jego rozmiar, kształt i ciężar, aby dobrać odpowiednią liczbę pasów i prawidłową ich pozycję, wliczając ewentualne punkty mocowania w pojeździe. Właściwe rozmieszczenie mocowań powinno zapobiegać przesuwaniu się towaru w osi wzdłużnej i poprzecznej naczepy.
Jak używać pasów transportowych?
Używanie pasów transportowych wymaga przede wszystkim regularnej kontroli ich stanu technicznego. Nacięta lub przetarta taśma, widoczne uszkodzenia pochodzenia mechanicznego lub chemicznego dyskwalifikują pas z dalszego użytkowania. Przed każdym użyciem należy sprawdzić, czy wszyta etykieta jest czytelna oraz, czy napinacz działa płynnie. Jeżeli zachodzi konieczność oczyszczania pasa z zabrudzeń (np. olejów lub ziemi), trzeba stosować się do zaleceń producenta, aby nie uszkodzić zabezpieczenia. Każdy pas powinien być odpowiednio przechowywany i zabezpieczony przed działaniem promieniowania UV, wilgoci oraz ostrych przedmiotów. W praktyce najlepiej zwijać pasy po ich demontażu i przechowywać w woreczkach lub dedykowanych skrzynkach.